Artikel geschreven op 30 september 2025
De NVM Open Huizen Dag is een unieke kans om je woning aan een breed publiek te presenteren. Een goede voorbereiding is het halve werk. Met deze tips zorg je ervoor dat kijkers met een onvergetelijke indruk de deur uitgaan.

Zorg voor een onvergetelijke eerste indruk
De beleving van een koper begint al bij de voordeur. Zorg daarom voor een uitnodigende entree: een opgeruimde voortuin, een schone deur en een nieuwe deurmat doen wonderen. Binnen is een vlekkeloos schoon huis de absolute basis. Dat betekent niet alleen stofzuigen, maar echt alles laten blinken: van gelapte ramen en schone plinten tot glimmende kranen en ontkalkte douchekoppen. Besteed ook aandacht aan geur; lucht het huis van tevoren goed door en vermijd sterke kook- of huisdierluchtjes. Een neutrale, frisse geur is het beste. Een pot vers gezette koffie kan wonderen doen voor de sfeer.
Creëer een canvas voor de koper
Potentiële kopers moeten zich direct kunnen voorstellen hoe zij in jouw huis wonen. Dit bereik je door de woning te ‘depersonaliseren’. Ruim daarom grondig op: haal persoonlijke foto’s, kindertekeningen en stapels post weg. Zorg voor lege aanrechten en bureaus. Maximaliseer daarnaast het gevoel van licht en ruimte. Doe alle gordijnen wijd open en knip in elke kamer de lichten aan. Overweeg zelfs om een groot meubelstuk tijdelijk weg te halen om een kamer nog ruimer te laten lijken.
Minimaliseer alle afleiding
De focus van een bezoeker moet volledig op de woning liggen. Persoonlijke elementen kunnen daarbij afleiden. Hoe lief je huisdieren ook zijn, zorg dat ze tijdens de Open Huizen Dag elders zijn ondergebracht; niet iedereen is een dierenvriend en het leidt af. Hetzelfde geldt voor (jonge) kinderen. Door een rustige en neutrale omgeving te creëren, geef je bezoekers de mentale ruimte om de woning echt op zich in te laten werken.
Wees de perfecte gastheer (geen verkoper)
Jouw rol is die van een gastvrije bewoner, niet van een opdringerige verkoper. Jouw enthousiasme is aanstekelijk, dus wees vriendelijk, open en ontspannen. Vertel gerust kort iets unieks, zoals over dat heerlijke zonnige plekje in de tuin of het fijne uitzicht. Geef kijkers daarna vooral de ruimte om zelf op ontdekkingstocht te gaan. Loop niet continu achter ze aan, maar laat weten dat je beschikbaar bent voor vragen. Een positieve, ongedwongen sfeer zorgt ervoor dat mensen zich welkom voelen en met een goed gevoel aan je huis terugdenken.
Bereid de volgende stap voor
Een goede voorbereiding toont professionaliteit. Zorg dat je antwoord kunt geven op voor de hand liggende vragen over de buurt, de buren, het energieverbruik of de servicekosten. Voor complexe bouwkundige of juridische vragen kun je altijd doorverwijzen naar ons kantoor. Leg op een centrale plek, zoals de eettafel, een stapel verkoopbrochures klaar die bezoekers kunnen meenemen. Zorg dat onze contactgegevens hier duidelijk op vermeld staan. Zo maak je het voor een serieuze koper zo makkelijk mogelijk om de volgende stap te zetten.